Sunday, February 21, 2021

Basic Mathematical Competencies to Pass the ALS A&E Test


Nais mo bang makapasa sa ibibigay na Alternative Learning System (ALS) Accreditation & Equivalency  (A&E) Test sa Learning Strand 2 - Mathematical and Problem Solving Skills o Mathematics?

Kung "OO" ang sagot mo sa aking tanong, ngayon pa lamang ay dapat mo nang alamin ang mga kaalaman na dapat mong pag-aralan at unawain. Magbasa tungkol sa mga araling ito at mag-praktis nang mag-praktis kung paano sagutan ang mga tanong tungkol dito. Batay sa mga naunang pagsusulit sa A&E, 25 items lang ang nakaatang sa Math. Kakaunti lang ang bilang subali't malaki ang porsyento nito sa kabuuang pagsusulit kaya dapat ay marami kang tamang sagot.

Kung nahihirapan kang umuwa ng mga aralin o tanong sa wikang English, makatutulong ang aking website na Mathematics Tutorial in Filipino upang maunawaan mo ang ilang leksyon sa Taglish. Pindutin lamang ang larawan sa ibaba upang makapunta sa website na ito.


Narito ang mga leksyon o aralin na dapat pag-aralan at unawain upang pumasa sa ALS A&E Math:

1) Solve problems involving multiple steps using 4 fundamental operations.

2) Demonstrate understanding of the order of operations of the 4 fundamental operations to solve 3 or 4 steps problem applying the principle of MDAS.

3) Give sample formulas or equations in words; express them in whole numbers, and use mathematical symbols to solve simple problems in real life.

4) Multiply and divide fractions including mixed numbers in real-life problems.

5) Solve problems in daily life involving decimals that are money-related.

6) Apply knowledge of addition and subtraction of integers to solve daily problems.

7) Solve problems using the Pythagorean Theorem.

8) Compute the diameter, radius, and circumference of a circle using the value of pi.

9) Use appropriate formulas in solving daily life problems involving area of plane figures, square, rectangle, triangle, parallelogram, e.g.

10) Use appropriate formulas to find the volume of various solid in solving everyday problems.

11) Solve daily life problems involving rate.

12) Read and interpret data presented in a circle graph (pie chart).

13) Construct a pie graph (pie chart) to organize, present, and analyze data from everyday life situations.

14) Read and interpret the scale on the map.


How to Verify Result of A&E and PEPT and Request Copy of COR

Nawala ba ang iyong Alternative Learning System (ALS) Accreditation & Equivalency (A&E)  Certificate of Rating or COR? Nabasa? Inanod ng baha? Natabunan ng lupa? Nasunog? Naiwala ng iyong guro o paaralang pinasukan? Kung isa sa mga nabanggit ang iyong dahilan upang makakuha muli ng kopya ng iyong COR, hindi ka namali nang bisitahin ang blog ko.

Maliban sa pagpunta sa Department of Education (DepED) headquarter sa Taguig City o mag-request mismo sa iyong School Division Office (SDO), maaari nang makakuha ng kopya ng iyong COR sa pamamagitan ng online. Mangyaring sundin lamang ang mga sumusunod na hakbang:

1. I-download ang COR Request form dito - COR Request Form 

2. Sagutan at kumpletuhin ang dokumento.

    Para mapabilis ang pagpapatunay ng resulta, dapat ay kumpleto ang mga impormasyong hinihingi.

3. I-upload ang COR Request Form at iba pang kinakailangang dokumento (kung meron) dito - BEACORVerify, o kaya ay muling sagutan ang mga tanong. Kailangan ay may email address ka dahil kailangan ito.

4. Hintayin ang email ng Bureau of Education Assessment (BEA) dalawang linggo (o higit pa) matapos makapag-file.

5. Kapag masyadong naantala ang resulta ng iyong hinihingi COR, mag-email muli sa verification.bea@deped.gov.ph. Maaari rin silang tawagan sa mga teleponong:

(02) 8687 - 4146

(02) 8633 - 7202

(02) 8631 - 5057

(02) 8638 - 4879

Ang Verification/COR Request Form ay maaari ring gamitin sa mga sumusunod na pagsusulit:

1. Philippine Educational Placement Test (PEPT)

2. National Career Assessment Examination (NCAE)

3. Qualifying Examination in Arabic Language and Islamic Studies (QEALIS)

4. Educational Management Test (EMT)






Friday, February 12, 2021

Mga Mag-aaral at Guro ng ALS, Yamot na sa DepED dahil sa pagpapaliban ng ALS A&E Test

Yamot na ang karamihan sa mga mag-aaral at guro ng Alternative Learning System o ALS dahil sa patuloy na pagpapaliban ng Department of Education (DepED) sa nakatakdang Accreditation & Equivalency (A&E) na ibinibigay taun-taon ng kagawaran sa pamamagitan ng Bureau of Education Assessment (BEA). Matatandaan na dapat ay noon pang November 2019 ang pagsusulit sa A&E para sa Batch 2019 at mga mag-aaral na hindi nakapasa sa naunang mga pagsusulit.

(Image from http://www.visayans.org/project-focus-alternative-learning-system-als)

Dahil sa pandemya ay inabisuhan ng DepED ang mga mag-aaral ng Batch 2019 na pansamantalang mag-enrol sa Grade 7 o Grade 11, matapos makumpleto ang kanilang portfolio. Ang mga nagpatala ay sasalang sa A&E Readiness Test. Ang papasa rito ay maaari nang magpatuloy ng kanilang pag-aaral sa gradong kanilang pinasukan. Ang mga hindi papasa ay muling tatanggapin sa ALS upang hasain pa ang kanilang kaalaman. Ang AERT ay nakatakda sanang ganapin noong December 202 subali't ito ay nagpapalit-palit din ng takdang petsa hanggang ianunsyo na ng kagawaran na wala nang magaganap pang AERT at sa halip ay ang regular ng A&E test ang gagawin. Inaasahan ng mga mag-aaral at guro ng ALS na gaganapin ito sa April 2021. Sa kasamaang palad, ang nakatakdang A&E test ay tuluyan nang isinantabi ng DepEd at wala nang itinakdang petsa para rito.

Sa ngayon ay naguguluhan ang mga mag-aaral at guro ng ALS dahil walang kasiguruhan ang kanilang pag-aaral at pagtuturo. Higit ang pangamba ng mga mag-aaral na nag-enrol sa Grade 7 at Grade 11 dahil hindi nila alam kung ipagpapatuloy pa ba nila ang kanilang pag-aaral dahil hindi nila alam kung anong assessment ang gagawin ng DepED para sa kanila. Tuluyan bang masasayang ang kanilang oras at salaping iginugol?

Hindi sana mangyayari ito kung may tamang plano ang DepED para sa ALS learners. Batid nila na regular ang pagbibigay ng A&E test, bakit hindi ito naibigay noong 2019 ganoong marami naman ang nag-enrol at nakatakdang kumuha ng pagsusulit? Hindi naman masasabing walang budget ang ahensiya dahil lagi naman nilang isinasali sa kanilang budget ang programa. Bakit kung kailan gagawin na ang test ay saka sila magpapa-bidding kung sino ang mangangasiwa at magtse-chek ng mga papel? Hindi ba ito magagawa ng mas maaga gayong normal at regular naman ang implementasyon ng ALS at A&E?

Ligtas sa batikos ang DepED para sa 2020 dahil nga sa pandemya dulot ng Covid-19 pero dapat ay may ginawa na silang polisiya para sa mag-aaral ng ALS kung paano sila i-a-assess tulad ng ginawa nila para sa mga mag-aaral ng formal school. Lumalabas tuloy na second-class learners lang ang mga nag-a-ALS.

Sa pagsasabatas ng Republic Act No. 11510 o ang Alternative Learning System Act, inaasahan na lubos na mabibigyang pansin ang mga kabataan at may idad na nahinto sa pag-aaral sa iba't ibang dahilan. Sa pagbuo ng Bureau of Alternative Education (BAE), sana ay wala ngang Pilipino ang maiiwan. Ngayon pa lang ay hinihiling na ng mga mag-aaral ng ALS na nasa formal school na sila ay ipasa katulad ng mga regular students kung nakukumpleto naman nila ang mga kailangan sa pag-aaral. At yaong mga Batch 2020 learners, siguro ay sapat na ring batayan ang pagkukumpleto ng kani-kanilang portfolio upang makakuha ng diploma o katunayan ng pagtatapos sa elementarya o sekundarya man. Nawa ay makarating ito sa DepED.

Saturday, February 6, 2021

ALS Elementary A&E Practice Test – SCIENCE

 Choose the letter of the correct answer.


1. Science is the study of _________.

A. living things

B. the universe

C. humans

D. nature

 

2. Does snail has a backbone?

A. Yes, because it is a vertebrate.

B. Yes, because it is an invertebrate.

C. No, because it is a vertebrate.

D. No, because it is an invertebrate.

 

3. What is mass?

A. It represents the amount of matter in a particle or object.

B. It is an object that shows how much weight it has.

C. It is the same as weight.

D. It represents how much space it occupies.

 

4. Muscles work _______.

A. on their own

B. in pairs

C. in threes

D. in fours

 

5. Merlyn puts a piece of ice on a glass of water. The ice floats. Why?

A. Because of buoyancy

B. Because of surface tension

C. Because ice is less dense than the water

D. Because ice is denser than the water

 

6. Which of the following is an example of a producer in an ecosystem?

A. grass

B. mushroom

C. earthworm

D. air

 

7. Dinosaurs are commonly grouped under __________.

A. mammals

B. amphibians

C. reptiles

D. primates

 

8. What is the darkest part of the shadow?

A. umbra

B. penumbra

C. antumbra

D. hyperumbra

 

9. Jenny put some mothballs in her closet. After few months, they disappear? What process is involved?

A. Evaporation

B. Condensation

C. Sublimation

D. Liquefaction

 

10. Jeremy lacks Vitamin E. What condition will he get later on?

A. Rickett

B. Scurvy

C. Pellagra

D. Anemia

 

11. What simple machine is used in a flagpole?

A. wheel and axle

B. pulley

C. inclined plain

D. screw

 

12. Plants use the energy in sunlight to convert CO2 and water to sugar and oxygen. This process is called ______.

A. cellular respiration

B. food cycle

C. photosynthesis

D. osmosis

 

13. A blue litmus paper is dipped in a glass of liquid. The paper turned red. The liquid in the glass is _____.

A. acidic

B. basic

C. neutral

D. alkaline

 

14. Which of the following is NOT a fungus?

A. yeast

B. mushroom

C. algae

D. mold

 

15. It is a relationship in which two organisms benefit from each other.

A. Parasitism

B. Mutualism

C. Commensalism

D. Commercialism

 

16. Which of the following is an abiotic component in an ecosystem?

A. fish

B. fungi

C. air

D. grass

 

17. Which of the following materials is a good thermal conductor?

A. styrofoam

B. glass

C. leather

D. metal

 

18. What happens when the Earth is between the sun and the moon?

A. solar eclipse

B. lunar eclipse

C. full moon

D. blue moon

 

19. A glass is filled with water, lemon juice, sugar, and ice. What is the solute in this concoction?

I. water

II. lemon juice

III. sugar

IV. ice

A. I only

B. III only

C. II and III

D. IV only

 

20. A bottle of perfume is opened in a room, the smell of its vapor spreads in the entire room due to _______.

A. diffusion

B. osmosis

C. evaporation

D. condensation

 ANSWERS

-------------

Tuesday, February 2, 2021

ALS A&E Practice Test Learning Strand 2 – Communication Skills: ENGLISH Reading Comprehension

 ALS A&E Practice Test

Learning Strand 2 – Communication Skills: ENGLISH

Reading Comprehension

 










For Items 1 to 5, refer to the selection below:

Now in those days a decree went out from Caesar Augustus that a census should be taken of the entire Roman world. This was the first census to take place while Quirinius was governor of Syria. And everyone went to his own town to register. So Joseph also went up from Nazareth in Galilee to Judea, to the City of David called Bethlehem, since he was from the house and line of David.… He went there to register with Mary, who was pledged to him in marriage and was expecting a child.… While they were there, the time came for her Child to be born.…

 

1. Which word is synonymous with “census”?

A. statistics

B. register

C. community tax

D. decree

 

2. Where did Joseph go to abide by the order of Caesar Augustus?

A. Nazareth

B. Galilee

C. Judea

D. Bethlehem

 

3. What is the nationality of Caesar Augustus?

A. Greek

B. Roman

C. Syrian

D. Judean

 

4. The “Child” referred to in the selection was ______.

A. Quirinius

B. David

C. Jesus

D. Joseph

 

5. Joseph was a descendant of ________.

A. Caesar Augustus

B. Quirinius

C. David

D. Jesus

 

 

For items 6 to 10 , refer to the poem below:

(Source: https://www.familyfriendpoems.com/poem/i-wandered-lonely-as-a-cloud-by-william-wordsworth)

 

I Wandered Lonely As A Cloud

By William Wordsworth

 

I wandered lonely as a cloud

That floats on high o'er vales and hills,

When all at once, I saw a crowd,

A host, of golden daffodils;

Beside the lake, beneath the trees,

Fluttering and dancing in the breeze.

 

Continuous as the stars that shine

And twinkle on the milky way,

They stretched in never-ending line

Along the margin of a bay:

Ten thousand saw I at a glance,

Tossing their heads in sprightly dance.

 

The waves beside them danced; but they

Out-did the sparkling waves in glee:

A poet could not but be gay,

In such a jocund company:

I gazed—and gazed—but little thought

What wealth the show to me had brought:

 

For oft, when on my couch I lie

In vacant or in pensive mood,

They flash upon that inward eye

Which is the bliss of solitude;

And then my heart with pleasure fills,

And dances with the daffodils.

 

 

            6.  Which is/are “fluttering and dancing in the breeze”?

            A. cloud

            B. waves

            C. daffodils

            D. butterflies

 

            7. “I wandered lonely as a cloud” is an example of a/an ________.

            A. idiom

            B. simile

            C. proverb

            D. metaphor

 

            8. Which is/are “tossing their heads in sprightly dance”?

            A. cloud

            B. stars

            C. waves

            D. daffodils

 

            9. What word in the poem means “happy”?

A. jocund

B. solitude

C. pensive

D. sprightly

 

10. The above selection is an example of ________ writing.

A. informative

B. journalistic

C. literary

D. academic

 

For items 11 to 15, refer to the article below:

(Source: https://panlasangpinoy.com/pork-menudo-recipe/)

 

Instructions on Cooking Pork Menudo

 

1. Combine pork, soy sauce, and lemon in a bowl. Marinate for at least 1 hour.

2. Heat oil in a pan

3. Saute garlic and onion.

4. Add the marinated pork. Cook for 5 to 7 minutes.

5. Pour in tomato sauce and water and then add the bay leaves. Let boil and simmer for 30 minutes to an hour depending on the toughness of the pork. Note: Add water as necessary.

6. Add-in the liver and hot dogs. Cook for 5 minutes.

7. Put-in potatoes, carrots, sugar, salt, and pepper. Stir and cook for 8 to 12 minutes.

8. Serve. Share and enjoy!

 

            11. Another word for “to marinate” is to  _______.

            A. refrigerate

            B. soak

            C. saute

            D. simmer

 

            12. What is the cooking time of pork menudo?

            A. less than 30 minutes

            B. 60 minutes

            C. more or less 90 minutes

            D. more than 120 minutes

 

            13. Which ingredient/s should be put/add-in after heating oil and sautéing onions and garlic?

            A. tomato sauce and water

            B. marinated pork

            C. the vegetables

            D. liver and hotdogs

 

14. “Simmering” is achieved _________.

A. before boiling

B. during boiling

C. after boiling

D. on steaming

 

15. The text is an example of ___________ writing.

A. literary

B. journalistic

C. feature

D. informative

ANSWERS

1B  2D  3B  4C  5C  6C  7B  8B  9A  10C  11B  12C  13B  14A  15D

Monday, February 1, 2021

ALS A&E REVIEWER - ENGLISH Grammar

Please CLICK the circle of your chosen answers and SUBMIT to know your score.



 

Thursday, January 28, 2021

ALS A&E REVIEWER LS 6 – DIGITAL CITIZENSHIP: MS Word

 ALS A&E REVIEWER

Learning Strand 6 – DIGITAL CITIZENSHIP

Microsoft WORD

 


1. Headers and Footers are visible in __________view.

A. Draft

B. Normal

C. Print Layout

D. Page Layout

 

2. Text-styling feature of MS word is called ________.

A. WordText

B. WordFont

C. WordArt

D. True Type

 

3. The space left between the margin and the start of a paragraph is called ______.

A. Tab

B. Spacing

C. Gutter

D. Indentation

 

4. To apply center alignment to a paragraph we can press

A. Ctrl + E

B. Ctrl + C

C. Ctrl + C + A

D. Ctrl + Tab

 

5. A number of letter that appears little above the normal text is called:

A. Supertext

B. Subscript

C. Superscript

D. Exponent

 

6. To change line height to 1.5 we use shortcut key

A. Ctrl + 5

B. Ctrl + 3

C. Ctrl + 2

D. Ctrl + 1

 

7. MS Word is a/an ________ software.

A. antivirus

B. application

C. word processing

D. spreadsheet

 

8. Which of the following in an invalid extension of MS Word document?

A. doc

B. docx

C. dotx

D. docm

 

9. Marissa has just finished composing her essay using MS Word and wanted to check if there were misspelt words in her document. What command should she click first?

A. Insert

B. References

C. Review

D. Add-ins

 

10. A _____ identifies a location or a selection of text that you name and identify for future reference.

A. Backup

B. Bookmark

C. Header

D. Page number

 

11. Which of the following best describes the Ribbon?

A. A cable that connects your computer to a printer.

B. A slider that you can use to zoom the document.

C. A toolbar with various commands.

D. A feature that can translate text into any language.

 

12. Which methods can you use to move text from one part of the document to another?

I. Go to Backstage view and click the Move button

II. Select the text, then click and drag it to another location

III. Press the Print Screen key on your keyboard

IV. Cut and paste the text

A. I and II

B. II and IV

C. III and IV

D. I, II, and IV

 

13. Jeremy made an error while creating his document. He used the word “purple” instead of “fuchsia” in several sentences. What is the quickest way for him to correct his mistake?

A. Read every sentence one by one to correct the mistakes.

B. Use the Spelling & Grammar feature

C. Use the Find and Replace feature

D. Use the Search and Fill feature

 

14. What is the main advantage of using a text box?

A. It gives you more freedom to move the text around.

B. It allows you to change the font easier.

C. It automatically appears on every page of your document.

D. It automatically makes the text larger.

15. Rose Anne wants to restart page numbering partway through her document. What do she need to do first?

A. Insert a page break

B. Add a section break

C. Turn on the Track Change

D. Close, save, and reopen the document

 

16. To save a document, which tab would you click on?

A. View

B. Review

C. File

D. Insert

 

17. The black blinking line that shows where you will type is called a(n) __________.

A. cross

B. hourglass

C. beam

D. cursor

 

18. Monique is editing a document. This means she is  __________.

A. composing a new document

B. copying someone else’s work

C. correcting or modifying a document

D. all of the above

 

19. Janice has not yet saved changes to her Word document, but she just clicked the close button for the Word application window. What will happen next?

A. Word will display a message box and ask if she wants to save her changes.

B. Word will not allow her to close the application window until she saves her document.

C. Word will automatically close the program.

D. Word will automatically save her changes for her.

 

20. Which is a tab common to Word, Excel and PowerPoint

A. Animations

B. File

C. Formulas

D. Slides

 

21. Which of the following tab is NOT, by default, included in the Word tab bar?

A. Developer

B. Home

C. Page Layout

D. Mailings

 

22. Reniel wants to put watermark, page color, and page border on his document. Under what tab can he find them?

A. Design

B. Home

C. Insert

D. Page Layout

 

23. A red wavy line under a word indicates that the word  ________.

A. is a foreign word

B. not in the dictionary file and therefore might be misspelled

C. is not appropriate for that particular sentence

D. should be italicized

 

24. Which of the following is NOT one of the types of hyperlinks you can put into a Word document?

A. web page

B. email address

C. picture

D. none of the above

 

25. To keep a document from the computer's memory and place in a file,

A. click on the Open button on the Standard Toolbar

B. click the Save command

C. click on the New Blank Document

D. click the New command

===========

Please watch this VIDEO for the correct answers.

Sunday, January 24, 2021

ALS A&E Reviewer - LS 6 Digital Citizenship : MS Excel Quiz

 Test your knowledge and understanding of basic Microsoft Excel by taking this test.

1. CLICK the circle corresponding to your chosen answer.

2. SUBMIT your answers to know your score.

3. COMMENT on your score.

4. Please LIKE and SHARE


Thursday, January 14, 2021

ALS A&E Practice Test - LS 2: Scientific Literacy and Critical Thinking Skills



1. CLICK the circle of your chosen answers.

2. SUBMIT your answers to know your score.

3. COMMENT on your score.


Saturday, January 9, 2021

Guides on Activity 10 & 11 - ALS Life Skills Module 2 - Interpersonal Communication

Module 2: Interpersonal Communication

“Sa komunikasyon mahalaga ang unang impresyon”

The first impression you give is important in communication.

SESSION 3: CUSTOMER CARE

 


Activity 10: Observing Communication in the Workplace

Think about workplace observation. How can we learn about communication during an observation? (Pag-isipan ang isang pagmamasid sa isang negosyo o bahay-kalakal. Paano tayo matututo tungkol sa pakikipagtalastasan/komunikasyon habang nagmamasid?)

            Habang nagmamasid sa isang bahay-kalakal o negosyo, bukod sa nalalaman natin ang iba’t ibang ng trabaho at pag-uugali ng mga manggagawa, natutunan din natin ang mga uri ng komunikasyon at kung paano ito ginagamit ng mga kawani sa bawa’t isa at sa kanilang mga kustomer. 

What do we need to know or prepare before workplace observation? (Ano ang dapat nating malaman o paghandaan bago ang isang pagmamasid sa lugar ng trabaho?)

            Bago tayo magsagawa ng isang pagmamasid sa lugar ng trabaho, humingi muna tayo ng permiso sa may-ari o namamahala rito kung kinakailangan. Kailangan din natin ng mga gamit sa pagtatala tulad ng lapis/bolpen at papel, at kamera/videocam/smartphone kung meron tayo nito. Kailangan din nating sumunod sa patakarang pangkalusugan at pangkaligtasan na ipinatutupad sa lugar na ating napiling obserbahan, gayundin na rin ang pagsusuot ng mga akmang damit at kagamitang na ipinaiiral para sa ating kalusugan at kaligtasan.

What should you do during a workplace observation? (Ano ang dapat mong gawin habang nasa isang pagmamasid sa isang bahay-kalakal o negosyo?)

            Bukod sa paghingi ng permiso at pagsusuot ng mga damit at kagamitang pangkaligtasan, kailangan nating sumunod sa mga abiso sa lugar. Maging magalang kung may nais itanong sa mga kawani o tauhang ating inoobserbahan at sabihin ang ating tunay na pakay sa ating ginagawa. Dapat ay maging obhektibo tayo o walang halong personal o may pagkiling (bias) ang ating pagmamasid. Bukod sa ating naririnig, dapat ay maging matalas din ang ating pakiramdamdam sa ikinikilos o ipinahihiwatig ng katawan ng mga manggagawang ating pinagmamasdan upang lubusang malaman natin ang kanilang tunay na saloobin. Pagkatapos ng ating pagmamasid, magpasalamat tayo sa mga manggagawa at namamahala.

Let’s Apply!

 You will complete two workplace observations. If there are safety restrictions, choose workplaces that you can observe from a safe distance outside. Do an observation when you are tending to your daily needs such as grocery shopping or going to the pharmacy. Observe for 10 – 20 minutes. (Kukumpletuin mo ang dalawang pagmamasid sa lugar ng trabaho. Kung may mga paghihigpit sa kaligtasan, piliin ang mga lugar ng trabaho na maaari mong pagmasdan mula sa isang ligtas na distansya sa labas. Gawin ang iyong pagmamasid kapag ginagawa mo ang iyong pang-araw-araw na pangangailangan tulad ng paggo-grocery o pagpunta sa botika.  Magmasid sa loob ng 10 – 20 minuto.)

Complete the form for each observation to the best of your ability. You may not be able to answer every single question. Take notes as you can and then answer the questions on communication that follow the table when you are back home. (Kumpletuhin ang porma ng bawa’t pagmamasid sa abot ng iyong makakaya. Maaaring hindi mo masagot ang bawa’t katanungan. Kumuha ng tala hangga’t maaari at sagutin pagkatapos ang mga tanong tungkol sa komunikasyon na kasunod ng table pagbalik mo sa inyong bahay.)

 2.7 Observing Communication in the Workplace

 

Observation #1

Observation #2

 

Date: Dec. 24, 2020

Date:  Jan. 4, 2021

Information about the business:

 

 

1. What is the name of the business?

Eden’s Hypermart

Dado’s Glass & Metal Works

2. What type of business is it?

Grocery Store

Glass & Metal Works

3. What products or services does the business offer?

Grocery items: canned goods, grains, bakery products, frozen goods, fruits & vegetables, etc.

Window grills, aluminum windows & doors, sliding metal doors & gates, glass display racks, etc.

4. What jobs did you observe? What did they do and what equipment did they use?

a. Mga kahera/kahero na gumagamit ng scanner, cash register, at credit card machine.

b. Mga taga-supot/taga-kahon ng pinamili

c. Mga tagasalansan at taga-ayos ng mga paninda

d. Manedyer

a. Mga naghihinang

b. Mga tagagawa ng mga aluminum na bintana at pinto

c. Namamahala

Communication:

5. What forms of communication did you see?

Oral, written, and electronic

Pag-uusap nang harapan  at sa pamamagitan ng intercom

6. How did the supervisor communicate with the employees?

Kinakausap ng manedyer ang mga kawani nang harapan at sa pamamagitan ng intercom at telepono.

Kinakausap ng namamahala ang mga kawani nang harapan at sa pamamagitan ng intercom

Customer Service:

7. Describe any good customer service you saw.

a. Nagsasabi ng “thank you” ang mga cashiers matapos magbayad ang mga kustomer.

b. Sinasagot nang malugod ng mga merchandiser ang mga nagtatanong na parukyano.

a. Magiliw na kinakausap ng namamahala ang mga parukyano at sinasagot ang kanilang mga katanungan.

b. Nagpapasalamat ang may-ari sa mga kustomer

8. Describe any bad customer service you saw.

Walang bumabati sa mga kustomer kapag pumapasok ng groserya.

Maliban sa namamahala, walang tauhan ang bumabati sa mga kustomer kapag pumapasok ng pagawaan.

Main Equipment Observed:

9. List and explain some of the main equipment you saw? Include anything used with customers such as cash registers, credit card machines, etc.

 

a. cash register

b. scanner

a. welding machines

b. grinders

c. sanders

d. hydraulic machine

e. bender

f. alumunum & metal cutter

g. electric drills & punchers

h. at iba pa

Dress Code:

10. What do you notice about how the workers are dressed?

Nakauniporme ang mga tagasalansan ng mga paninda, kahero/kahera, at mga taga-supot/taga-kahon ng mga pinamili.

Kaswal ang kasuotan ng mga kawani.

Possible Work Experience

Opportunities:

11. Do you think there might be work experience or internship opportunities here? Why?

Mayroong oportunidad na makapagtrabaho rito dahil may nakita akong paskel na sila ay nangangailangan ng kahera/kahero.

Mayroong oportunidad na makapagtrabaho rito dahil binanggit ng namamahala na magbubukas sila ng bagong pagawaan sa Matso 2021.

Manager or Supervisor’s Name:

12. List here if you were able to get this information.

Gng. Adelaida Lanto

G. Diosdado Aquipel

What forms of communication did you see? (Anong mga anyo ng pakikipagtalasan ang iyong nakita?)

            Ang namamahala at mga tauhan ay nakikipagtalastasan sa pamamagitan ng oral at electronic na pamamaraan.

How did the staff communicate with each other? (Paanong makipagkomunikasyon ang mga kawani sa bawa’t isa?)

            Ang mga kawani ang nag-uusap nang harapan at sa pamamagitan ng intercom o telepono.

How did the staff communicate with their customers? (Paanong makipagtalastasan ang mga kawani sa kanilang mga kustomer?)

            Kinakausap nang harapan ng mga kawani ang kanilang mga kustomer. Nagbibigay rin sila ng anunsyo at abiso sa pamamagitan ng intercom. Mayroon din mga nakapaskel na anunsyo/abiso sa palibot ng groserya.

Describe any good customer service you saw. (Ilarawan ang kahit anong mabuting serbisyo sa kstomer na iyong nakita.)

             Nagpapasalamat ang mga kahera/kahera at namamahala sa mga kustomer.

Describe any bad customer service you saw. (Ilarawan ang kahit anong masamang serbisyo sa kstomer na iyong nakita.)

            Walang bumabati sa mga parukyano kapag pumapasok ng grocery/talyer.

Activity 11: Module 2 Review and Application

Reflect on what you have learned from Module 2. Jot down your answers to the questions below in the spaces provided. (Magbalik-tanaw sa natutunan mo sa Modyul 2. Isulat ang iyong mga sagot sa mga tanong sa ibaba sa espasyong nakalaan.)

Learning: Share 2 main things you learned about communications in Module 2. (Ibahagi ang 2 pangunahing bagay na iyong natutunan tungkol sa pakikipagtalasan sa Modyul 2.)

    1. Bukod sa ating naririnig na sinasabi ng ating kausap, kailangang malaman din natin ang nais ipahiwatig ng mga kilos ng kanilang mukha at katawan upang siya ay lubos na maunawaan.

    2. Mahalaga ang pakikipagtalasan upang makapagbigay ng magandang serbisyo sa mga parukyano.

Strength: Share 2 strengths that you think you have in communication. (Ibahagi ang 2 kalakasan na sa palagay mo ay taglay mo sa pakikipagtalastasan.) 

    1. Nakikinig ako at nirerespeto ang pananaw ng iba.

    2. Gumagamit ako ng iba’t ibang anyo ng komunikasyon upang ipahatid ko ang aking mga saloobin at ideya.

Weakness: Share 2 weaknesses that you think you have in communication that you can improve in the future. (Ibahagi ang 2 kahinaan na sa palagay mo ay taglay mo sa pakikipagtalastasan na mapapabuti mo sa hinaharap.) 

    1. Kailangan ko pa ng pag-aaral at pagsasanay upang makapagsalita sa harap ng mga tao o grupo.

    2. Kailangan ko pa ng pag-aaral at pagsasanay upang maging matatas sa pagsasalita sa Ingles.

Challenges: Share 2 things that you find very challenging in effective communication. (Ibahagi ang 2 bagay na sa iyo ay napakamapanghamon sa mabisang komunikasyon.)

    1. Pagsasalita sa Ingles sa harap ng maraming tao.

    2. Pagtantya nang wasto sa mga ikikilos ng mukha at katawan ng kausap.

Sharing is caring

How do you feel after the debate? How do your family members feel? Ask them for their thoughts and then answer the questions below. (Ano ang iyong pakiramdam matapos ang debate? Ano ang naramdaman ng miyembro ng iyong pamilya? Hilingin sa kanila ang kanilang mga saloobin at pagkatapos ay sagutin ang mga katanungan sa ibaba.)

            Matapos ang aming isinagawang debate, tila nagkaroon ako ng kumpiyansa sa sarili. Naisawalat ko ang aking nais ipahayag kahit may kaunting nerbiyos habang sinasabi ito. Kung magkaminsan ay napapalakas ang aking pagsasalita.

In what ways did this debate relate to what you learned in this Module on Interpersonal Communication? (Sa anong mga paraan nauugnay ang debate na ito sa iyong natutunan sa Modyul na ito sa Interpersonal Communication?) 

Sa pamamagitan ng debate, naipapamalas mo ang tamang pakikinig sa iyong katunggali upang siya ay maunawaan at maibahagi mo rin nang malinaw ang iyong nais ipabatid.

What good communication skills did you see displayed in this debate? Give examples. (Anong magagandang kasanayan sa komunikasyon ang nakita mong ipinakita sa debate na ito? Magbigay ng halimbawa.)

1. Kailangan mong unawain ang mga kilos ng mukha at katawan ng iyong mga kausap.

2. Kailangan mong makinig nang mabuti upang maiayon mo ang iyong mga pahayag.

3. Kailangan mong igalang ang kanilang pananaw at ipahayag ang iyong sariling saloobin ng walang personalan.

What communication skills were not observable, but you think could help in a debate or similar dialogue? (Anong mga kasanayan sa komunikasyon ang hindi nakita, ngunit sa palagay mo ay makakatulong sa isang debate o katulad na dayalogo?) 

Kung magkaminsan, hindi nasunod ang biglaang pagsagot ng katunggali kahit hindi pa niya oras na magsalita.

Session 3 – Writing Space

Use this space to complete any of the written assignments above or write any thoughts or ideas that have come to mind on customer care. (Gamitin ang espasyong ito upang makumpleto ang anuman sa mga nakasulat na takdang-aralin sa itaas o sumulat ng anumang mga saloobin o ideya na naisip ukol pag-aalaga ng kustomer.)

 

Learners’ Reflection: Module 2 Interpersonal Communication

 

Remember this? You answered this at the beginning of the module. Answer it again and compare your results with your previous reflection. Is there a difference? (Natatandaan mo ba ito? Sinagot mo ito sa simula ng modyul. Sagutin itong muli at ihambing ang iyong mga resulta sa iyong dating pagsasalamin. Mayroon bang pagkakaiba?)

This is not a test but is a way for you to see what you already know or do not know about the topics. You will read a skill that is listed in the left column. Think about yourself and your experience. Then read the statements across the top. Check the column that best represents your situation. The results will help you and your teacher know which topics may require more time, effort and guidance.

Ang mga katanungan dito ay hindi test. Ito ay isang paraan upang malaman mo ang iyong kaalaman, kasanayan o kakayahan tungkol sa paksang ito. Basahin mo ang mga kaalaman, kasanayan o kakayahan na nakalista sa kaliwang kolum. Magbalik-­­tanaw sa iyong sarili at mga karanasan, basahin ang lahat ng mga pangungusap at i-­­tsek ang sagot na naaangkop sa iyong sitwasyon. Ang iyong kasagutan ay magiging gabay mo at ng iyong guro sa pagpapalawak ng iyong kaalaman tungkol sa paksang ito.

 

My experience

Knowledge, skills and abilities

Kaalaman, kasanayan at kakayahan

1

I don’t have any experience doing this.

Wala akong karanasan sa paggawa nito.

2

I have very little experience doing this.

May kaunti akong karanasan sa paggawa nito.

3

I have some experience doing this.

Mayroon akong karanasan sa paggawa nito.

4

I have a lot of experience doing this.

Marami akong karanasan sa paggawa nito.

Using  a  variety  of  strategies to  listen carefully to others / Paggamit ng iba’t- ibang  istratehiya  para  makinig  nang mabuti sa iba.

 

 

ü

 

Using  and  understanding  non-verbal communication cues / Paggamit at pag- unawa ng mga kilos na nagpapahiwatig ng pakikipag-usap.

 

 

ü

 

Asking questions of others when I do not understand / Paghingi ng tulong sa iba kung merong hindi naintindihan.

 

 

 

ü

Speaking clearly and effectively in front of individuals or groups /Pagsasalita nang maliwanag at mabisa sa harapan ng mga tao o grupo.

 

ü

 

 

Understanding the   importance of customer care and service / Pag-unawa sa kahalagahan ng pag- alaga ng kustomer at pagbibigay ng kaukulang serbisyo.

 

 

ü

 

Striving to provide exceptional customer service, in person or on the telephone /

Pagsisikap upang makabigay ng pinakamagandang serbisyo sa telepono o pakikitungo sa tao

 

 

ü